استودیو عکاسی بن سای

عکاسی تخصصی کودک٬ نوزاد٬ بارداری

استودیو عکاسی بن سای

عکاسی تخصصی کودک٬ نوزاد٬ بارداری

گاز گرفتن نوزاد هنگام شیردهی

جمعه, ۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵ ب.ظ



گاز گرفتن نوزاد هنگام شیردهی

 

« علل و راه های مقابله »

هنگامی که نوزاد سینه ی مادر را به درستی میمکد ، زبانش لثه و ردیف پایین دندان ها را میپوشاند ( اگر دندان درآورده باشد ) بنابراین او در این شرایط قادر به گاز گرفتن سینه مادر نخواهد بود ؛ مگرآنکه زبان خود را نیز همراه آن گاز بگیرد .

علاوه بر آن نوک سینه مادر در حین شیردهی پستانی کاملا در عقب دهان نوزاد قرار گرفته و از خطر گاز گرفتن ایمن است .

با این حال چنانچه وضعیت قرارگیری زبان نوزاد در حین تغذیه نامناسب بوده و یا نوک پستان مادر به میزان کافی در عقب دهان نوزاد نباشد ممکن است این احساس در مادر ایجاد شود که نوزاد درحال گاز گرفتن نوک سینه است .

 

گاز گرفتن در نوزادانی که دندان ندارند

 

معمول ترین علت گاز گرفتن در نوزادان بسیار کوچک قرار گیری نامناسب نوزاد در حین شیردهی است . بنابراین درصورت مواجهه با این مشکل بهتر است از یک مشاور شیردهی جهت آموزش تکنیک های صحیح این کار کمک بگیرید .

 

گاز گرفتن در نوزادان بزرگتر

 

عمل شیردهی پستانی در طول دو سال نخست زندگی نوزاد کاملا طبیعی بوده و ادامه آن در دوره رشد دندان های نوزاد امری غیرعادی تلقی نمیشود . یک نوزاد در صورت رعایت اصول صحیح شیردهی قادر به گاز گرفتن سینه مادر نخواهد بود .

علاوه برآنکه بروز این رفتار در نوزادان مقطعی بوده و الزاما همه آنها از این مرحله گذر نمیکنند . عمل گاز گرفتن در این نوزادان معمولا در زمان های مشخصی مانند آغاز یک وعده شیردهی ، وقفه های کوتاه حین شیردهی یا در خاتمه یک نوبت شیردهی که نوزاد احساس سیری وافر یا خواب آلودگی بسیار دارد رخ میدهد . برخی دیگر از نوزادان نیز مایلند در حین تغذیه با شیر مادر به آرواره خود اندکی استراحت دهند .

این کار با توقف عمل مکیدن و روی هم گذاشتن دندان ها باعث فرو رفتن ردیف بالای دندان های نوزاد در سینه مادر میشود .

 

مقابله با مشکل گاز گرفتن

 

در اکثر موارد میتوان با نظارت دقیق بر رفتار نوزاد و زیر نظر گرفتن حرکات زبان او به هنگام تغییر موقعیت آن در دهان و یا آموختن این نکته به نوزاد که گاز گرفتن باعث آسیب و ناراحتی مادر میشود انجام این کار را در او متوقف کرد .

 

پیشگیری « گام اول »

 

با توجه کامل به نوزاد و به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی در او میتوان تا حد بسیار زیادی از مشکل گاز گرفتن نوزاد پیشگیری کرد .

برای این منظور باید خود را برای رویارویی با این شرایط آماده کرده و لحظه ای که نوزاد شروع به جنبیدن در آغوش شما کرده و یا زبانش را برای گاز گرفتن به عقب میکشد بلافاصله عمل شیردهی را متوقف کنید .

برای این کار میتوانید با قرار دادن انگشت خود در بین لثه های نوزاد و از هم جدا نگه داشتن آنها عمل شیردهی را متوقف و سینه خود را از دهان او خارج کنید .

تلاش کنید تا دریابید که نوزادتان در چه شرایطی تمایل به گاز گرفتن دارد تا از قرار گرفتن در آن موقعیت پرهیز کنید . به عنوان مثال :

·     اگر نوزاد در آغاز شیردهی بسیار گرسنه و بی طاقت است سعی کنید با دوشیدن مقداری شیر در دهان او ابتدا آرامش کنید و سپس سینه خود را به او عرضه کنید .

·     اگر جریان شیر در طول تغذیه کند است سعی کنید با فشار ملایم سینه ها به باز شدن مجرای شیر و افزایش جریان آن کمک کنید .

·     اگر در پایان یک وعده شیردهی احساس کردید که نوزاد کاملا سیر و یا بسیار خسته و کلافه است و احتمال گاز گرفتن او وجود دارد عمل شیردهی را متوقف کنید .

·     اگر نوزاد سعی در جلب توجه شما دارد تمام توجه خود را معطوف او کرده و مراقب خود باشید !

·     اگر نوزاد در حین شیردهی از وضعیت راحت و مناسبی در آغوش شما برخوردار نیست سعی کنید با رعایت تکنیک های صحیح شیردهی این مشکل را برطرف کنید .

 

آموزش به نوزاد « گام دوم »

 

براساس تجربه بسیاری از مادران زمانی که یک نوزاد به رغم همه ی تلاش های مادر برای پیشگیری از گاز گرفتن همچنان در انجام این کار مصر است توقف سریع شیردهی معمولا موثر واقع شده و به نوزاد میفهماند که این رفتار او صحیح و مورد قبول نیست .

همچنین در این مواقع میتوانید نوزاد را از آغوش خود خارج کرده و او را برای لحظاتی در مکانی ایمن مانند کف زمین یا روی زانوان خود بنشانید .

چنانچه نوزاد شروع به سر دادن گریه کرد میتوانید شیردهی را مجددا آغاز کنید ولی در صورت تلاش دوباره او برای گاز گرفتن عمل شیردهی را مجددا متوقف کنید .

همچنین میتوانید به نوزاد خود توضیح دهید که این کار او به شما آسیب میرساند و این مساله ناراحت کننده است .

ولی برای این کار نیازی نیست که با خشونت بر سر او فریاد بکشید .

بلکه بهتر است این موضوع را با لحنی کاملا آرام به او توضیح دهید ، زیرا یک نوزاد علی رغم سن کم خود میتواند مفهوم علت و معلول و نتیجه حاصل از کار خود را به خوبی درک کند « هر بار که مامان را گاز می گیرم او به من شیر نمیدهد »




جهت مشاهده مطالب مشابه ، رو لینک کلیک کنید !!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۶
استودیو عکاسی بن سای

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی